8 Sebab Mengapa Anda Patut Mula Menggunakan Face Oil

Jika anda fikirkan menggunakan face oil boleh membuatkan wajah anda sangat berminyak, berjerawat dan tidak diperlukan lagi sekiranya sudah menggunakan pelembap, itu adalah mitos yang salah!

Face oil

 

Apa itu Face Oil

Face oil atau minyak alami biasanya terdiri daripada minyak tumbuhan semulajadi. Ia boleh juga termasuk mana-mana fragrant plant oils (yang disebut sebagai essential oils), non-fragrant plant oils atau syntetic oils (seperti mineral oil). Jadi buatlah pilihan dengan bijak!

Dipercayai telah lama digunakan sejak Zaman Purba Mesir yang memastikan kulit mereka bersinar & cantik sempurna dengan menggunakan Moringa Oil & face oil kini telah menghangatkan kembali dunia kecantikan. Bagi penggemar produk kecantikan, perawatan kulit berasaskan minyak ini mungkin sudah tidak asing lagi pada mereka.

Sebenarnya, minyak alami yang dibuat untuk kulit wajah sudah disesuaikan untuk kulit sehingga face oil merupakan produk perawatan kulit yang boleh digunakan untuk semua jenis kulit, sekalipun kulit berjerawat. Menariknya ia boleh digunakan ke seluruh wajah & badan. Tidak hanya tertumpu kepada kecantikan wajah semata-mata.

Teruskan membaca untuk tahu kenapa minyak ini patut dijadikan regim kecantikan anda setiap hari.

  1. Mengurangkan Kedutan Pada Wajah

    Terlalu terdedah kepada sinaran UV boleh menyebabkan terjadinya masalah radikal bebas. Maka timbulnya masalah kedutan & jeragat. Dermatologi dari Loyola University of Chicago, Dr. Rebecca Tung, tanda-tanda penuaan boleh diatasi secara maksimum dengan Primrose Oil atau bahan yang mengandung Vitamin E, seperti Argan Oil. Kedua kandungan tersebut ada di dalam produk face oil yang berfungsi menjaga keanjalan.

  2. Pelembab Yang Bagus

    Olive dan minyak kelapa merupakan kandungan terbaik yang dapat melembapkan kulit. Bagi Anda yang memiliki jenis kulit kering dan sensitif, produk tersebut akan bekerja secara efektif jika dikombinasikan dengan krim wajah. Sebagai Pembersih Wajah Minyak telah terbukti mampu mengangkat sisa makeup dan kotoran secara berkesan. Di samping itu, face oil tidak akan membuat kulit terasa kering. Oleskan face oil pada seluruh wajah, dan basuh menggunakan kapas atau tuala.

  3. Sesuai untuk kulit sensitif

    Sebagian besar produk face oil memiliki kandungan anti-inflamasi. Kandungan tersebut membantu meredakan peradangan, sensitif serta kulit kemerahan dan terbakar. Untuk hasil yang efektif, pilih produk face oil yang mengandungi minyak Argan, Yangu, atau Geranium.

  4. Melindungi Kulit dari Radikal Bebas

    Minyak memiliki sifat lipofilik atau mudah larut di dalam lemak. Ia lebih mudah terserap jauh ke dalam kulit dan bekerja secara efektik. Bukan hanya itu saja, face oil juga dapat menangkal radikal bebas, racun, serta asing. Untuk hasil yang lebih maksimum, boleh menggunakan rosehip seed oil yang memiliki tinggi kandungan anti-oksidan.

  5.  Sempurna Sebagai Makeup Primer

    Ingin mendapatkan hasil riasan wajah dewy-look yang super glowing? Aplikasikan produk face oil sebagai makeup primer. Setelahnya, barulah Anda mengaplikan alas bedak secara merata. Jika tak ingin kesan glowy yang berlebihan, Anda dapat mengaplikasikan bedak di tahap terakhir.

  6. Menyusutkan Pori-Pori

    Beberapa kandungan face oil seperti Macadamia, Jojoba, dan Camellia, berfungsi mengangkat kotoran dan lemak yang menumpuk di dalam pori-pori. Namun, sebaiknya Anda berkonsultasi lebih dulu dengan doktor kecantikan kulit, karena tidak sedikit pula kandungan face oil yang dapat menyumbat pori-pori kulit.

  7. Anti Jerawat

    Tea tree dan jojoba oil dikatakan sebagai salah satu kandungan yang dapat menghilangkan jerawat secara efektif. Dr. Tung menjelaskan bahwa kedua kandungan tersebut dapat mengurangi produksi minyak yang berlebihan. Selain itu, tea tree dan jojoba oil dapat membuat jerawat lebih cepat kering.

  8. Membantu Produk Skin Care Terserap Secara Maksimum

    Aplikasikan face oil sebelum menggunakan krim pada wajah. Hal itu berfungsi untuk membantu penyerapan kandungan day cream, night cream, eye cream, ataupun anti-agin cream, lebih maksimal ke dalam kulit.

Maklumat rujukan:

  1. goodhousekeeping.com
  2. wolipop.com

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: